« Tillbaka till Nyheter

Industrivärlden drabbas också av finansiella sanktioner – vet du vem du gör affärer med?

Nyheter | Publiceringsdatum 10 mar 2025

Hur påverkar de finansiella sanktionerna dina affärsrelationer? Nu är det tre år sedan Rysslands invasion av Ukraina inleddes, vilket har lett till tuffa finansiella sanktioner som inkluderar bolag ifrån hela världen. Hur påverkar detta din affär?

Ingela Utter Gille och Mårten Seger belyser vikten av att känna sina kunder och leverantörer, vad du bör tänka på för att undvika att göra affärer med fel motpart. Det faller på dig att kontrollera motparter innan ens banken blir inkopplad, s.k. trade compliance.

Banken tittar på transaktionen men det är upp till dig att faktiskt veta att den som står bakom ett konto inte finns på någon s.k. sanktionslista. Det är alltså inte bara varor som kan bli belagda med restriktioner utan också företag och dess företrädare finns upptagna på sanktionslistorna från FN och EU. Det gör att du behöver kolla dina kunder och leverantörer för att minimera din handelsrisk.

Vad händer då om det brister i ”due dilligence” på dina kunder och leverantörer? Du riskerar svartlistning, få ekonomiska tillgångar frysta, ett kantstött varumärke, dryga böter kan utkrävas och i värsta fall yrkesförbud.

Detta behöver du ha koll på:

  • Som företagare ska du känna till vilka dina kunder och leverantörer är, vilka affärsrelationer du faktiskt har, allt annat innebär stora risker.
  • Din bank har kontroll på dina transaktioner och du som företagare ska ha kontroll på dina affärsrelationer.
  • Att processer finns på plats är avgörande för att leva upp till myndighetskrav när det gäller sanktionslistor, dvs förteckningar över personer, företag och länder som eftersöks samt dokumentation kring detta. Som företag är det viktigt att kontrollera potentiella kunder och leverantörer mot sanktionslistor för att eliminera risken att göra affärer med enheter som flaggats för sanktioner.
  • Ett enkelt sätt att öka sin kontroll på befintliga och potentiella kunder är att prenumerera på mediabevakning innehållande negativ publicitet som kan innebära utmaningar i din affärsrelation. Som företag kan du identifiera potentiella problem i ett tidigt skede för att undvika kopplingar till negativa händelser och skydda ditt rykte.

Affärsvärlden har blivit mer och mer svårnavigerad och kraven på dig som företagare har ökat. Det positiva är att det finns verktyg och system för att underlätta processen för dig som företagare.

Skydda din verksamhet på bästa möjliga sätt genom att identifiera affärsrisker så tidigt som möjligt.

Ta gärna kontakt med oss för mer information!